Așa cum am precizat în articolul precedent, cultura organizațională este pentru companie ceea ce este personalitatea pentru individ. Ca ansamblu de valori, norme, comportamente, simboluri, practici și standarde specifice companiei care influențează membrii și care dau sens și semnificație activității întreprinse, cultura guvernează funcționarea companiei tale. Acest set definește identitatea organizației prin managementul acesteia, comunicarea internă și externă, produsele și serviciile, precum și brandul de angajator. Cu alte cuvinte, cultura organizațională este ADN-ul firmei/companiei tale. Poate îmbrăca diferite forme în funcție de direcția aleasă de companie, dar rămâne specifică fiecărei companii. Joacă un rol crucial în imaginea organizației față de clienți/beneficiari, parteneri, colaboratori și angajați. Este un factor determinant în bunăstarea angajaților, practicilor de management al afacerilor și recrutarea talentelor.
Datorită unei culturi puternice, companiile de succes au reușit să se adapteze schimbărilor și să iasă în evidență față de concurență, să rețină angajați valoroși, să atragă talente și să câștige o imagine remarcabilă, direct proporțională cu rezultate economico-financiare dorite.
De la cele mai vizibile elemente componente ale culturii organizaționale artefactele fizice, verbale și de comportament (simboluri fizice precum logo-urile, codul vestimentar, limbajul, sloganurile, structura fizică și comportamentul colectiv, ritualuri, de exemplu mesele în echipă, miturile și eroii de la originea fundației companiei sau care au contribuit la istoria companiei), la valorile și atitudinile din cadrul companiei (credințele, pozițiile morale și etica care guvernează în mod conștient comportamentul și modul de gândire al membrilor organizației), la ipotezele și convingerile de bază ale companiei, acest ansamblu este responsabil pentru succesul companiei. Valorile dau sens companiei si se manifesta prin comunicare, practici și managementul activității. Ipotezele sau convingerile de bază sunt convingeri inconștiente care se dezvoltă de la sine atunci când sunt asociate cu succesul. Ele formează o paradigmă culturală care duce la adoptarea de valori și se manifestă prin comportamente și creații, perceptibile fiind prin artefacte.
Așa cum personalitatea unui individ îi determină și îi condiționează rezultatele, așa și cultura organizațională este cea care determină și condiționează profitabilitatea și sustenabilitatea pe termen lung a companiei. Charles Schwab spunea că zâmbetul lui valorează un milion de dolari. Categoric, acesta era adevărul, deoarece personalitatea lui Schwab, șarmul său, abilitatea sa de a se face plăcut de oameni erau responsabile aproape în întregime pentru succesul său extraordinar, iar unul dintre cei mai încântători factori ai personalității sale era zâmbetul său captivant.
În contextul globalizării și al vitezei cu care apar schimbările, este din ce în ce mai complex și dificil ca organizațiile să iasă în evidență atât față de clienți, cât și față de viitorii angajați. În prezent, problemele cu care se confruntă organizațiile fiind inerente și diverse: de la întârzieri în realizarea obiectivelor, la creșterea cheltuielilor, la tensiuni și neîncredere, conflicte și disensiuni frecvente, la scăderea productivității muncii și a profitului, la o scădere a gradului de retenție a angajaților, la scăderea coeziunii între departamente, până la clienți, colaboratori și parteneri frecvent nemulțumiți, precum și o slabă capacitate de adaptare la contextul socio-economic prezent. Succesul și rezolvarea problemelor unei companii depind de capacitatea acesteia de a se adapta la schimbările din mediu, de a manifesta un comportament proactiv.
Cultura organizațională este răspunsul la toate problemele existente în cadrul unei companii. Ea ne permite să răspundem oportunităților și pericolelor printr-o viziune și atitudine colectivă de a ne atinge obiectivele. O cultură organizațională puternică se va simți la toate nivelurile companiei și va fi un atu pentru imaginea și creșterea acesteia.
Iată două exemple de companii profitabile, cunoscute și care au o cultură organizațională puternică.
Decathlon: Cu o cultură organizațională orientată către oameni, Decathlon încurajează abilitarea membrilor și promovarea inițiativei. Spiritul de echipă este puternic și dinamic, membrii împărtășind dragostea pentru sport în această companie democratică, în care inovația, solidaritatea și vitalitatea sunt în prim-plan. Decathlon a fost premiat pe locul doi în clasamentul Best Workplace France 2020 la categoria cu peste 2.500 de angajați.
Danone: Foarte concentrată pe bunăstarea și sănătatea membrilor săi, compania Danone a înființat diverse programe pentru angajații săi, precum „health@work”, care crește gradul de conștientizare cu privire la îmbunătățirea sănătății prin obiceiuri alimentare sănătoase și prin exerciții fizice, sau „Dan’Cares”, a cărui ambiție este de a oferi o acoperire medicală de calitate angajaților filialelor situate în țările emergente, unde accesul la îngrijire are adesea un cost ridicat. Danone promovează comportamentul incluziv și diversitatea, susținând în special egalitatea de gen și abilitarea femeilor în cadrul ecosistemului.
Ca atare, este important ca o companie să identifice și să abordeze problemele cu care se confruntă cât mai curând posibil pentru a-și îmbunătăți profitabilitatea și sustenabilitatea pe termen lung. Analiza financiară, revizuirea strategiei de afaceri și adaptarea la schimbările pieței pot ajuta la abordarea acestor probleme. Consultarea cu experți în domenii specifice poate fi, de asemenea, utilă pentru a identifica soluții și pentru a dezvolta strategii eficiente. Însă, un expert în cultură poate ajuta la identificarea, înțelegerea și soluționarea problemelor culturale pentru a îmbunătăți eficacitatea organizației și a promova un mediu de lucru sănătos și productiv. Spre exemplu, în mediul de afaceri actual, este adesea necesar ca organizațiile să fie proactive, creative și inovatoare. Dacă cultura organizațională nu susține aceste aspecte, un expert în cultură poate ajuta la dezvoltarea unei culturi care promovează proactivitate și inovația. De asemenea, un angajament scăzut al angajaților și o rată ridicată de fluctuație a personalului unei companii afectează productivitate și profitabilitatea companiei. În acest caz, expertul în cultura organizațională identifică cauzele, dezvoltă strategii adecvate și transformă cultura companiei corespunzător obiectivelor asumate de companie. În plus, expertul în cultura organizațională ajută la gestionarea și rezolvarea conflictelor, la creșterea gradului de socializare și integrare a personalului, la alinierea valorilor declarate cu practicile de muncă, normele și comportamentele responsabile necesare atingerii obiectivelor companiei.
Rolul unui expert în cultură organizațională este de a ajuta organizația să dezvolte, să înțeleagă, să îmbunătățească și să gestioneze cultura sa organizațională. Astfel, expertul în cultură organizațională are un rol esențial în crearea și menținerea unei culturi organizaționale sănătoase și aliniate cu obiectivele și valorile organizației. Însă, în final, decizia de a angaja un expert în cultură organizațională trebuie să țină cont de nevoile, obiectivele și resursele specifice ale firmei dvs. Dacă decideți să angajați un expert, asigurați-vă că acesta are experiența și cunoștințele adecvate pentru a se potrivi cu situația și obiectivele organizației dvs.
Prof. univ. dr. ec. Manoela Popescu
Consultant Marketing-Business&Designer cultural organizational